2
BUBUR PEDAS - Khas Kalimantan Barat, ini salah satu makanan yang menggugah selere, masakan asli dari Kabupaten Sambas (melayu sambas) berupe bubor dengan bahan utamenye tanaman bename kayu pakis biase disebot kemiding oleh orang Sambas, dicampor dengan ikan alos (tri) lalu kacang tanah yang udah digoreng campor kecap... (ciiiiuuuuupppp) belior rasenye... tambah agik dengan bumbu-bumbu khas bubor pedas laennye jadikan rasenye mmmmmmm.... tak terungkapkan dengan kate-kate.
ndak cume di Sambas, ternyete bubor pedas ade gak di Mempawah, Singkawang, Bengkayang, Sintang sampai-sampai di negeri sebelahpon ade (Serawak).
bubur pedas kalbar
Bubur Pedas Kuliner Khas Kalimantan Barat
yang nak cobe buat bubor pedas sile liat resep Bubur Pedas di tulesan kawan kite,
Tadak gak mesti bubor ini berase pedas sesuai namenye, masalah pedas itukan bise dibuat selere diukor takaran pedasnye, cume kalo nak ngerase yang asli harusnye pedas biar lidah tambah begoyang, bbbrrrrrr....
Dengan segale isi di bubor ni, tentulah bubor pedas mengandong banyak nutrisi, vitamin dll. bubor ini pon biase paling mudah dijumpe kalo pas bulan puase dijual pas nak nyambot bebuka puase. selaen itu biase bubor ini dibuat untok meriahkan acare tertentu semisal aresan keluarge, hajatan, dll.
Bubur Pedas merupekan salah satu makanan unik yang punye rase khas dan berciterase tinggi, dari aromanye jak dah buat lior ngembang, jadi jangan heran banyak wisatawan luar Kalbar yang suke dengan masakan khas ini, 
Bagi sesiape yang belom ngerasenye silelah Hunting cari Bubor pedas, tanyakkan jak same orang Pontianak dimane warong jual bubor pedas, biasehe udah pade tau dimane tempatnye, kalo penules ni nge-referensi-kan ke warong Bubor pedas Pakngah di daerah Jeruju/ Jl. Komodor Yos Sudarso Pontianak, disitu masakannye udah cukop dikenal enak oleh warge Pontianak, tapi kalo ade yang punye referensi laennye silelah bagikan ke kite lewat komen, barangkali ade yang lagi kepengen atau penasaran dengan rasehe bise langsong menuju kesana dan nyantap nikmatnye Bubor Pedas Khas Sambas. silelah bebagi diinfokan bagi yang tau..
okelah ini dolok yang bise kite bagi, jangan lupak cobe kenikmatan rase bubor Pedas, lebeh enak kalo makan ramai-ramai..... selamat moncobe.. :)

Post a Comment

  1. mmmm...... ini sedap .......


    Info cpns

    ReplyDelete
  2. "Agen poker terbesar dan terpercaya ARENADOMINO.
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 9 games
    ayo mampir kemari ke Website Kami ya www.arenadomino.com

    Wa :+855964967353
    Line : arena_01
    WeChat : arenadomino
    Yahoo! : arenadomino"

    ReplyDelete

Sile komentar kawan....

 
Top