1
Nak tahu tetntang bahase melayu ke, kite harus tau dolok penutor aslinye tentulah orang melayu. Asal-usol bahase melayu sampai sekarang ni sebenare maseh simpang samping, eh simpang siur. Cume ade beberape ahli dari eropa kayak Hendrik Kern dari Belande dan Robert von Heine Geldern dari Australia (belipat lidah nyebot namenye) mereke nyimpolkan secare garis besak tentang latar belakang bahase Melayu kuno.
Mereke bilang Bahase ni berasal dari kelompok Austronesia, atau kelompok yang berasal dari daerah Yunan di Chine yang hijrah ke Indonesia dalam beberape gelombang, (selain gelombang laot heheheee )


Gelombang petame dikenal sebagai gelombang Melayu-Potro sekitar 2500 SM, gelombang kedua datang sekitar 1500 SM disebot Melayu Detro. Karne datangnye Melayu Deutro ini akibatnye Melayu Potro tegeser dari pemukimannye masok kedaerah hutan-hutan pedalaman, diyakinek bahwe Melayu Deutro inilah yang menjadi nenek moyang masyarakat Melayu sekarang ini.
Bahase melayu ni diyakinek dari bahase Austronesia dan bahase Indonesia ni dari keluarge Austris.
Para ahli bagi tige jenes bahase melayu: 
Bahase Melayu Kuno, 
Bahase Melayu Klasik dan 
Bahase Melayu Modern.
Lingua Franca


Bahase Melayu Kuno punye bukti yang bise ditengok di penemuan Prasasti dari abad ke-7 yang ditules pakai huruf palawa, diantarenye:
Prasasti di Kedukan Bukit, Palembang (683M)
Prasati Talang Ruwo, dekat Palembang (684M)
Prasasti Kampur, Pulau Bangka (686M)
Prasasti Karang Bahi, Meringin, daerah hulu Jambi (686M)
Beberape isi prasati ini betuleskan tentang titah dari raje Sriwijaya, kerajaan yang luasnye sampai ke Myanmar sanak. Waktu itu maseh pakai bahase sangsakerta tapi maseh ade pengaroh bahase Melayu Kuno dalamnye. Contoh bahase Melayu Kuno ini maseh tecampor same bahase sanksakerta, bunyi hurop B dibace W (Bulan = Wulan), awalan ber jadi mar (berlepas jadi marlepas) maseh banyak ciri lainnye.

Bahase Melayu Klasik kire-kire di abad 13 pas Islam menetap di Asia Tenggara, dizaman ini Islam jadi pengaruh besak pekembangan bahase melayu kuno menjadi bahase melayu klasik.
Bukti Bahase Melayu Klasik ade di Prasasti Pagar ruyung, Minang Kabau (1356M) pakai hurop India dan ade unsor prosa melayu kuno dan beberape baris sajak bahase sanksakerta. Prasasti Kuala Berang, Trengganu Malysia (1303-1387 M) ditules dalam bahase Jawi dan membuktikan bahase arab digunekan dalam bahase Melayu di Abad itu. Waktu zaman Kesultanan Melaka sebagai puncak kejayaan Bahase Melayu Klasik, digunekan sebagai bahase utame. Dijaman inilah Melayu punye jenes tulesan sorang yang disebot sebagai Tulesan Jawi. Di jaman ini gaklah pernah disuson sebuah kamus bahase Melayu oleh orang Italy namenye Pigafetta yang die buat sewaktu singgah di pulau Tidore tahun 1521 M. Bahase Melayu Klasik ini punye ciri kate-kate panjang, berulang, bebelet-belet, dan ejaan pasif. Kebanyakan pakai bahase Istane, contoh: Tuanku, baginda, bersiram, mangkat dll. Kosakata yang unik dan jarang digunakan misal: ratna mutu manikam, edan kasmaran(mabuk asmara), sahaya, dll. Ciri lainnye banyak kate imbuhan macam: sebermule, alkisah, adapun dll melayu klasik ni sering pakai partikel misalkan pun dan lah. Dsb.

Bahase Melayu Modern diyakinek berawal pas abad ke-19. Dianggap bahase melayu modern laher selepas perang dunia II. Dan bahase melayu modern ini kayak bahase yang kite pakai sehari-hari di Indonesia ni. Bahase Melayu Modern dengan kemudahan pemahamn kate-katenye akhernye dijadikanlah sebagai bahase Indonesia, selaen karne interaksi antar pulau yang akhernye bise membentok kate-kate baru dalam rumpon bahase Melayu Modern.

Nah inilah sejarah asal mule Bahase Melayu secare singkat, Untok Bahase Melayu Ponti/ Melayu Tolen ini sebenare banyak pengaroh (saling berpengaroh), selaen dari negeri jiran Malasie kitepon interaksi gak dengan bahase melayu Riau, dan Banjar, akhernye kite ni di Indonesia semue pade intinye bebahase melayu. Cume punye logat sendiri dan di Pontianak ade logat khas, jadilah bahase Melayu Ponti kalo ke Sambas jadilah Melayu Sambas, kalo ke Singkawang jadilah Melayu Singkawang, atau kedaerah Hulu jadilah Melayu Hulu, logat jak be yang bede, intinye bahase Melayu same semue, nah... karne Pontianak ibukote Provinsi Kalimantan Barat jadilah Melayu Ponti bahase Universal KalBar, Melayu Tolen.  nak lebeh jelas bise carek diartikel tentang Bahase Indonesia/Melayu di GOOGLE. Lebeh kurang mohon maaflah,..

 Tak ade Gading yang tak retak...
 tak ade retak berarti bukan Gading...
Jadi, kalo pengen barang tak retak jangan simpan Gading...


Post a Comment

  1. "Agen poker terbesar dan terpercaya ARENADOMINO.
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 9 games
    ayo mampir kemari ke Website Kami ya www.arenadomino.com

    Wa :+855964967353
    Line : arena_01
    WeChat : arenadomino
    Yahoo! : arenadomino"

    ReplyDelete

Sile komentar kawan....

 
Top